Přeskočit na hlavní obsah

Jak se obléct do šátku v zimě

Protože zima už je skoro tady, jak obléct sebe a své miminko do šátku v chladném počasí se ptá téměř každá maminka, kterou čeká první "nosící" zima.


S miminkem se velmi dobře vzájemně zahříváte, jste pro sebe navzájem největším zdrojem tepla. Proto je lepší zateplit miminko hlavně "z vnějšku."
Nenavlékat příliš sebe ani miminko dovnitř šátku, ale vrstvit spíše přes šátek. Nepřijdete o vzájemné teplo a zároveň nemusíte řešit "přehřívání," když přejdete ze zimy do tepla (například při vánočních nákupech, kdy popocházíte městem a nakukujete do přetopených obchodů). Prostě jen sundáte vnější vrstvy a miminko klidně může třeba pokračovat ve spánku bez zbytečného pocení a přehřívání. Šátek proto vázejte pod bundu či mikinu.


Co si mám obléct já?
Mě stačilo triko, někdy s dlouhým rukávem. Pokud se teploty začaly pohybovat kolem nuly a níž přidala jsem na sebe teplejší svetr (osobně mám upletený ze 100% vlny, ale stejnou službu udělá mikina či jakýkoli jiný svetr).

S naší poslední slečnou, jsem si pořídila svetr "nosící," konkrétně tento https://www.vsatku.cz/noseni-deti/obleceni-na-noseni/dospeli/svetry-mikiny/loktushe-svetr-na-noseni-deti-barva-cervena

Je báječný :D 



Občas jsem ho použila místo deky do autosedačky :D 



Co obléct miminku?

Miminko do šátku oblečte jako sebe, ve větší zimě či mrazu jsem přidávala ještě jednu spodní vrstvu. V praxi to znamená, pokud já mám zateplené kalhoty a nahoře triko a svetr, miminko dostane tílko, triko, svetr a punčošky a teplejší kalhoty. Pokud mi stačí jen triko (protože miminko fakt hřeje), ale zdá se mi chladno, zase můžu miminku přidat jednu vrstvu - tílko nebo svetřík, návleky na nožky...

Jak zateplit nožičky?

Návleky - V podstatě jde o jednoduchý tunel, který navlečete miminku na punčošky.  Dají se sehnat v různých materiálech. Od klasického bavlněného úpletu, přes různé merino úplety až po ručně pletené z vlny. Vybírat můžete ze spousty vzorů a barev. Mívají je výrobci šátků, výrobci různých vychytávek, které nošení zjednodušují, pletou či šijí je šikovné maminky. My máme šikovnou babičku, takže jsme jen dodali merino vlnu a zpátky se nám vrátily krásné návleky a kukla.















Teplé ponožky - "botičky" - Vypadají trochu jako botky, ale v podstatě jde o jakési větší ponožky, které navlečete na konce nožek, trčící ze šátku ven. Jsou fajn, protože když přijdete do tepla, snadno je sundáte, aniž byste miminko museli vyndat ze šátku. Většinou se dělají z barevného fleecu, vlny či softshellu.






Co na hlavu?
Za sebe doporučuji vlněnou kuklu. Je dost teplá, takže nepotřebujete žádné bavlněné čepičky pod ni a zároveň mívá velký límec, který zahrnete miminku do svetříku. I když se bude miminko vrtět a otáčet hlavičku neodkryjí se mu uši ani krk. Naše kukla byla pletená podle tohoto návodu.



Takže do šátku jsme oblečení :) Navážeme miminko a co teď na šátek?

Co přes šátek?

Zateplovací kapsa - kapsa ušitá přímo pro šátek či nosítko. Jde vlastně o velký kus látky, kterým po obvodu vede stahovací gumička, aby šlo jednoduše přizpůsobit velikost kapsy přímo na velikost vašeho miminka. Šikovné švadlenky ji zvládnou ušít doma, pokud šití není váš koníček můžete zkusit zabrousit na Fler či do facebookových skupin zaměřených na nošení - určitě najdete šikovnou maminku, která vám kapsu na šátek ráda ušije. Případně můžete vybírat z kapes, které vyrábí přímo výrobci šátků a nosících doplňků. Kapsy se šijí většinou z fleecu nebo softshellu (ty mají navíc výhodu nepromokavosti).
Já jsem kapsu šila, spolu se švagrovou jsme si vymyslely vlastní střih s tunely na nožky. Vešlo se do ní miminko i skoro tříletá dcera :)


Kapsa by měla jít nasadit pohodlně i na záda.


 Vejde se do ní i dvou a půl letá dcera.

 
Deka, váš starý svetr, teplá zavinovačka... - Asi chápete, fantazii se meze nekladou. Pokud nejste zdatné švadlenky, nechce se vám utrácet za drahé kapsy na šátek, řešením je přehodit přes šátek či zavázat přímo do šátku cokoli, co hřeje a je zrovna po ruce. Na pozimním bazaru jsem takto potkala maminku, která měla přes manduku obyčejnou deku.


Miminko je v teploučku, v šátku, s kuklou na hlavě, teplými návleky či botičkami na nožkách, celé pěkně schované v kapse. A co maminka?

Nosící bunda(mikina) - Je vlastně úplně obyčejná bunda, do které je připojen širší pruh látky - vsadka, díky které je bunda širší a vejdete se do ní pohodlně i s miminkem na břiše. Bundy šité přímo pro nošení mívají ještě jeden zip na zádech a vsadka jde připnout i na záda. Můžete tak pohodlně nosit i na zádech. 

My máme bundu od Loktushe, fialovou, ale šijí i jiné barvy -https://www.loktushe.cz/damske-softshellove-bundy/



Vsadka - Bundy určené přímo k nošení bývají docela drahé, proto je jakýmsi kompromisem a levnějším řešením ušít si či nechat si ušít pouze vsadku do vaší staré bundy.

Manželova bunda - Toto řešení se někdy tatínkům příliš nepozdává, ale tatínkova bunda bývá větší, širší a vy se do ní i s dítkem bez problémů vejdete.


Ne vždy je třeba oblékat úplně všechny výše popsané vrstvy. V počínajícím podzimu (září, říjen) stačí mnohdy jen se přiobléct do svetru či bez svetru na šátek nasadit kapsu, v chladnějším podzimu (druhá polovina listopadu) již oblékám svetr, návleky na nožky a vytahuji i kapsu (tu nosím třeba v batohu, kdyby nám začala být zima). Do úplných mrazů nás oblékám důkladně. Vždy jsem se řídila hlavně svým pocitem a pokud se ukázalo, že je větší zima, než jsem myslela, prostě jsem přidala jednu vrstvu přes šátek nebo alespoň na nožky.

Tento článek jsem psala hlavně jako shrnutí svých zkušeností, toho co se osvědčilo mě. Berte ho jako inspiraci.



Tak a teď už můžete vyrazit do zimy, třeba na zamrzlý rybník :)



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak na kvasinky

Kvasinka na prsou se projevuje typickou bolestí - pálí, řeže, píchá, bodá, mnohdy bolest vystřeluje, svědí štípe, někdy ženy uvádí "kroutí se mi palce u nohou".  Kvasinka bolí intenzivně a její intenzita se mění - někdo tuto typickou bolest pociťuje pouze při přisátí, někoho bolí po celou dobu kojení, někdo bolest pociťuje ze začátku a poté se zmírní, někoho prsa bolí (stále tím typickým "kvasinkovým" způsobem i mezi kojením). Kvasinka se vůbec nemusí projevovat navenek - to znamená, nemusí být vidět ani na prsou ani v pusince miminka (formou moučnivky). Pokud vidět je na prsou, většinou se jedná o lesk - prsa vypadají jako byste je natřeli krémem či olejem, lesknou se, ale natřená ničím nejsou, kůže se může i odlupovat. Základní způsob jak bolest utlumit je kojení kůže na kůži (zvyšuje produkci oxytocinu, což je hormon, mimo jiné, tlumící bolest) v poloze která je vám nejpříjemnější - ze všech hledisek - jak udržení a podepření miminka na vašem těle,

Bezplenkovka pro začátečníky

Jako první vám chci říct - není to tak složité, jak to může vypadat , nenechte se odradit délkou textu, neumím být stručná, opravdu, je to úplně jednoduchý. Naše poslední mláďátko má sice v pořádníku našich dětí  číslo pět, ale je první, do jehož péče jsem  tzv. bezplenkovku zahrnula. S předchozími dětmi jsem o přirozené potřebě miminek vylučovat mimo  plenku moc netušila a když jsem s tím čtvrtým tušit trošku začínala připadalo mi to celé hrozně složité  a vůbec, tři starší děti a mimino, kdo by na nějaké takové srandy měl čas. A pak jsem poznala Mirku z Mateřství s.r.o. , která mi ukázala jak úzce souvisí potřeba miminek vylučovat mimo plenku s kojením a já začala bezplenkovku zapojovat i do své praxe poradkyně kojení. Teď, když mám vlastní miminko, si to všechno užívám na vlastní kůži - a to velmi prakticky pro obě  strany - zjišťuji co to dělá s mým děťátkem a taky zjišťuji, jak moc je to (ne)náročné pro mě. V tomhle textu bych ráda zmínila jak věci obecné, tak ta

Poraněná prsa, ragády a jak na ně

Rány na prsou - ragády - vznikají většinou velmi brzy po porodu, když se miminko začne kojit.  Na vině je nejčastěji stres (velmi často spojený i s kvasinkou), “nucení” miminka do “správného”  přisátí. Může jít také o velmi běžnou přecitlivělost prsou způsobenou hormonální horskou dráhou  po porodu (pokud jde pouze o tuto zvýšenou citlivost v prvních dnech kojení, většinou  jde o snesitelnou bolest a během týdne až dvou je pryč). Stres můžeme ovlivnit těžko, ale částečně si můžeme pomoci dobrými informacemi,  které máme dopředu, není vůbec špatné zajít ještě během těhotenství třeba na podpůrnou  skupinku a poptat se na to, co vás zajímá přímo tam nebo zajít na předporodní kurz či povídání o kojení - většinou tato setkání pro těhotné pořádají laktační poradkyně. Pokud se v porodnici necítíte  dobře, ale jste vy i miminko v pořádku, zvažte možnost brzkého odchodu domů (tzv. ambulantní  porod). Stres někdy spustí nejen bolest, ale i kvasinkovou infekci (hlavně proto, že bě